Berdoa adalah aktiviti rohani seorang hamba untuk meminta sesuatu kepada pencipta. Bagi umat Islam, doa biasanya dilakukan setelah pelaksanaan solat wajib dan sunnah. Sebelum berdoa, umat Islam terbiasa menyanyikan pujian kepada Allah melalui hukuman zikir.

Selepas itu, berdoalah apa yang dia mahu diberikan oleh Tuhan. Rupa-rupanya berdoa tidak terbatas pada zikir.

Lebih dari itu, ada adab yang menetapkannya. Rupa-rupanya terdapat kalimat terlarang yang tidak boleh diucapkan ketika memohon kepada Tuhan ini. Rasulullah menjelaskan ayat ini sering digunakan tetapi sebenarnya tidak dibenarkan.

Apakah hukuman yang dilarang? Nampaknya kalimat ini sering dituturkan oleh beberapa orang Islam ketika berdoa. Malah ada di antara mereka berfikir dengan baik ayat ini. Kerana sememangnya, sekilas seperti tidak ada yang salah dengan hukuman itu.

Tetapi ternyata, Rasulullah SAW lebih mengetahui kehendak Allah daripada kita. Melalui Nabi Muhammad, Allah SWT mengatakan bahawa kalimat ini tidak disukai oleh Dia dan orang-orang dilarang untuk mengatakan ketika berdoa.

Ini adalah ungkapan “Ya Allah jika Engkau gembira maka berilah aku (isi kekosongan)”, “O Allah (isi kekosongan) jika Engkau senang” yang menjadi kalimat yang dilarang ketika berdoa. Pada pandangan pertama tidak ada yang salah, bukan?

Malah sesetengah daripada kita sering kali mengatakannya selepas doa. Kalimat ini nampaknya lembut dan tidak memaksa Tuhan untuk berdoa ketika bertanya. Tetapi ia tidak dibenarkan untuk mengatakan ketika berdoa. Hadith mengenai penjelasan ini meriwayatkan Bukhari yang bermaksud:

“Jika salah seorang di antara kamu berdoa, bersungguh-sungguh dengan mengemis dan jangan berkata, ‘Wahai Allah, jika Engkau senang, berikanlah kepada-Ku!’ Sesungguhnya tidak seorang pun dapat memaksanya” (Diriwayatkan oleh Bukhari)

“Bukankah kamu berkata, ‘Wahai Allah, ampunkan aku jika Engkau senang. Wahai Allah memberkati saya jika Engkau gembira ‘. Tetapi dia harus ikhlas dalam memohon kerana sebenarnya tidak ada yang dapat memaksa Allah swt “(Diriwayatkan oleh Bukhari)

Seorang pengulas, Ibn Abdil Barr menerangkan hadith tersebut. Menurut beliau tidak ada yang dapat memaksa Allah Subhanahu wa Ta’ala. Tuhan hanya melakukan apa yang Dia kehendaki. Tuhan hanya memberi apa yang Dia kehendaki. Kalimat ini dianggap tidak berasas kerana Tuhan hanya melakukan apa yang Dia kehendaki. Ibn Abdel Barr bahkan mengatakan bahawa ini adalah tidak sah semasa berdoa.



Walaupun Imam Nawawi berpendapat bahawa undang-undang adalah makruh. Allah Azza wa Jalla mengetahui ilmu pengetahuan.
loading...

0 comments Blogger 0 Facebook

Post a Comment

 
Hidayah milik Allah SWT. © 2013. All Rights Reserved. Share on Themes24x7. Powered by Blogger
Top